lördag 31 augusti 2013

Receptet på fisksoppan

 Nu har vi intagit middagen, soppan som jag lovade att skriva ner receptet på om någon var intresserad. Men det var ingen som var det, så ni får det ändå. 

Småhet fisksoppa

400 gr torsk eller hoki
250 gr skalade räkor
0,33 l matlagningsvin 
0,5 l vispgrädde
0,5 l vatten
3 burkar krossade tomater
5 charlottenlök
1 msk sambal oelek
Massor av dill
Citronpeppar och salt

Bryn charlottenlöken en stund, häll på krossade tomaterna och sedan vinet. Låt puttra. I med sambal, vatten och dill. Låt puttra ett tag. Häll över grädde och lägg i torsken, vilken jag skär i ganska stora bitar.
Sist av allt så lägger jag i räkorna så det inte blir sega.
Garnera med dillkvist och citronskiva. Vilket jag inte hade idag.

Vinet kommer från leveransen The Wine Company. Smakade riktigt bra till soppan. 

Vi serverade smörade bröd med vitlök och ost som vi grillat i ugnen. Alla blev mätta. Hoppas jag.


Inga kommentarer: